Je tu další vlna. Přeúvěrování zdražuje půjčky

22. leden 2013  PR   Půjčky  936 zobrazení  406 slov

Spotřebitelské půjčky zdražily a sazba RPSN byla v listopadu 2012 16,52 procent. Nelze počítat se zlevněním úvěrů do doby snížení nezaměstnanosti.

Ulevit rodinným rozpočtům se snaží stále více českých rodin. Jedním ze způsobů je snižování měsíčních splátek u spotřebitelských úvěrů. K její konsolidaci, která umožňuje přefinancovat několik starších půjček jednou novou s delší splatností, sahají dokonce někteří lidé již podruhé.

Reklama

Zvyšující se zájem o konsolidaci půjček si ale vybírá svou daň. Klienti dostávají vyšší úroky, než dosud spláceli. Koncem roku 2012 lidé dostávali půjčku podle České národní banky (ČNB) průměrně za 16,52 procenta. A to i přesto, že sazby ČNB jsou skoro na nule a inflace klesá.

Jde o roční procentuální sazbu nákladů, tzv. RPSN, která započítává kromě úroku i poplatky a další platby spojené s úvěrem. Běžné jsou ale i nové úvěry s ještě vyšší RPSN.

Třeba v GE Money Bank, která je dvojkou spotřebitelského financování, se vloni průměrná sazba pohybovala mezi 18 a 19 procenty. Banky jako Zuno, Air Bank a Equabank spotřebitelské úvěry nabízejí levněji. Velké banky na menší konkurenty zatím nereagují.

Jako důvod zvyšování průměrné sazby zdůvodňují hlavně růstem nezaměstnanosti a obavu z vyšších nákladů na budoucí nesplacené úvěry. Dále zvýšení průměrné sazby RPSN souvisí podle bank s navýšením konsolidací, které považují za rizikovější než standardní nové půjčky.

Spotřebitelské úvěry mohou stejně zlevnit

Přesto spotřebitelské úvěry mohou během roku 2013 mírně zlevnit. Důvodem je zrušení některých poplatků, neboť tlak klientů roste. Jsou tu nové banky, jejichž strategií je nabízet své služby bez poplatků. A na to jsou nuceni reagovat i velké finanční ústavy.

Jako příklad lze uvést Raiffeisenbank, která poplatky zrušila na podzim 2012 a v lednu 2013 se přidala Komerční banka. Následovat bude i GE Money, ta naplánovala po 31. lednu 2013 zrušit poplatky a tím pádem RPSN může i klesnout.


Reklama

Autor: PR



Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil